Home arrow صفحه اصلی arrow آوای مارکده arrow گزارش نامه 176 نیمه بهمن 97
گزارش نامه 176 نیمه بهمن 97 چاپ ارسال به دوست
نویسنده Administrator   
1397/11/14 ساعت 10:53:59
فهرست صفحات
گزارش نامه 176 نیمه بهمن 97
صفخه 2
صفخه 3
صفخه 4

        مردمانی شایسته با عملی ناشایست!؟

       چند سال است که بین دست ­اندرکاران دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان بر سر موضوع آب رودخانه زاینده رود اختلاف، کشمکش و دعوا است. از دور که به سخنان دو طرف گوش کنی چنین فهم می ­شود که اصفهان زاینده رود را تمام و کمال حق­ آبه خود می­ داند. چهارمحال و بختیاری بر این باور هست که منشا آب سرزمین ما هست ولی اصفهان زیاده خواه است با کندن تونل­ های مختلف می­ خواهد تمام منابع آبی ما را ببرد و این تونل ­ها موجب کویری شدن سرزمین ما و نیز مرگ تمدن حاشیه زاینده رود می ­شود. سخن اعتراضی یا بهتر بگویم فریاد جهارمحال و بختیاری به همین جا ختم نمی ­شود بلکه می ­افزاید: زیاده خواهی اصفهان به قدری گسترده است که اصلا سهمی هم از آب زاینده رود برای چهارمحال و بختیاری که تماما تولیدی سرزمین ما هست هم نمی ­خواهد قائل باشد.

       این دعوا و کشمکش از زمان استعفا دسته­ جمعی نمایندگان اصفهان شدت و حدت بیشتری پیدا کرده است.

      من در اینجا نمی ­خواهم داوری کنم که کدام­ یک درست و یا نا درست می­ گوید. من موضوع دیگری در رابطه با زاینده رود را می­ خواهم مطرح کنم و آن آلودگی آب زاینده رود است.

       حدود 30 سال است که مردمان خوب و شریف و شایسته روستای گرم­ دره، روستای خود را لوله کشی فاضلاب کرده و فاضلاب روستا را به رودخانه زاینده رود هدایت کرده ­اند. این بندگان خوب خدا با این کارشان خود را از شر فاضلاب خانگی ­شان آزاد، رها و راحت کرده ­اند و دیگران را گرفتار. گرفتاری مردم را شرح می­ دهم.

        تمام روستاهای پایین دست روستای گرم­ دره، مستقیم از رودخانه زاینده ­رود برای آشامیدن آب پمپ می ­کنند و با عبور دادن از مقداری شن و افزودن کَلَر زیاد، به منظور ضد عفونی، به عنوان آب آشامیدنی به خورد مردم می ­دهند. تمام مسئولان ادارات ما هم می­ دانند که روستای گرم­ دره چنین کار ناشایستی را می­ کند ولی متاسفانه خم به ابروی مبارک خود نمی ­آورند. نکته ­ی جالب اینکه اصفهان و چهارمحال و بختیاری در بین دعواهای خود هیچ اشاره­ ای هم به آلوده شدن آب ندارند بلکه دعوا فقط برای سهم بیشتر و بردن بیشتر آب هست.

      من به شخصه از اینکه مسئولان اداری ما در جهت جلوگیری از ریختن فاضلاب گرم ­دره به رودخانه کاری بکنند، نا امید هستم چون بر این باورم حفظ میزها، سمت ­ها و کسب رضایت بالادستی ­ها، خیلی خیلی بیشتر از جان مردم و سلامتی مردم برای آنها ارزش و اهمیت دارد ولی به مصداق ضرب ­المثل معروف عامیانه؛ دَرِ دیزی باز است پس حیای گربه کجا رفته؟ سخنم با مردم خوب و شریف و شایسته­ ی روستای گرم­ دره است که چگونه وجدان ­  شان قبول می ­کند شاش ­های خود را توی رودخانه بریزند تا دیگر هم تباران، هم دینان، هم منطقه ­ای ­ها، هم استانی ­ها و هم نوعان خود بخورند؟ می ­  خواهم بدانم چگونه با وجدان شان کنار می­ آیند؟ خیلی مایل هستم بدانم برای این عمل غیر اخلاقی و غیر انسانی خود چه توجیهی دارند؟

       چند سال قبل به همت بزرگ مردِ! روستای گرم­ دره، آقای جعفر مردانی، دهستان حق مارکده ربوده و به گرم ­دره داده و دهستانی جعلی بوجود آورده شد، پس از این اقدام، رئیس وقت شورای روستا گرم ­دره، در یک جلسه قرآن خوانی خطاب به مردم گفته بود: مسئولان دیدند مردم گرم ­دره شایستگی دارند دهستان را به گرم­ دره دادند!؟

       من در ضمن ناخرسندی از این عمل ناجوان مردانه و غیر اخلاقی آقای جعفر مردانی در ربودن دهستان حق مارکده، این امید در من زنده شد که حالا با ارتقاء گرم­ دره از روستا به دهستان به دلیل شایستگی، مردم و مسئولان روستا برای حفظ و تداوم شایستگی ­شان هم که شده  حتما فکری به حال فاضلاب­ شان خواهند کرد و از ریختن توی رودخانه جلوگیری خواهند نمود و این وجهه زشت را از چهره دهستان پاک خواهند کرد چون یک آدم شایسته، و یک مرکز دهستان قاعدتا باید اندکی هم با اخلاق آشنایی داشته باشد، بنابراین آدم آشنا به اخلاق و یک مرکز دهستان نباید حاضر شود شاشش را به خورد دیگران بدهد، ولی متاسفانه در به همان پاشنه چرخیده و می­ چرخد. گرم ­دره­ ی روستا و گرم­ دره­ ی دهستان با مردمانی شایسته، همچنان فاضلاب­ شان را توی آب رودخانه می ­ریزند و مردمان روستاهای پایین­ دست هم آب آلوده به فاضلاب را نوش جان می­ کنند و مسئولان اداری ما به اتفاق مردم خوب و شریف و شایسته گرم­ دره هم به ریش ­شان می ­خندند.

        چند سال قبل برای اعتراض به ربوده شدن دهستان به استانداری رفته بودیم به دستور نوروزی مدیرکل وقت، آقای کریمی به عنوان کارشناس آمد و برای ما معترضین قانون دهستان را خواند که؛ دهستان روستایی است در بین چند روستا که به روستاهای اطراف خود خدمات می­ دهد و چون روستای گرم ­دره بین چند روستا قرار گرفته دهستان را به آنجا دادیم تا بهتر بشود به روستاهای اطراف خدمات رسانی شود (نقل به مضمون).

خواننده گرامی آیا به نظر شما ریختن شاش ­ها توی آب همان خدمات وعده داده شده توسط کارشناس استانداری نیست؟  

                                          محمدعلی شاهسون مارکده اول دی 97

 

     آیا "شهادت" یک "هدف" است؟

 "مادر! کرمی کن که در راه تو فدا شوم." این جمله را نوشته شده بر دیوار مدرسه ای دیدم. منظور از "مادر"، فاطمه دختر پیامبر اسلام و مضمون جمله، آرزو و طلب شهادت است. همه ی ما جملاتی از این قبیل را بر در و دیوار شهرها و روستاهای ­مان دیده ایم. تلاشی است از سوی دستگاه حاکم در راستای آنچه "جا اندازی فرهنگ شهادت" نامیده می شود.

        یک مکتب در مرحله ی نخست برای پاییدن و بالیدن به پیروانی نیاز دارد که اصول و احکام آن مکتب را در زندگی نقشه ی راه قرار داده و حیات خود را براساس آن هماهنگ کنند. در کتاب های درسی دین و زندگی دوره ی دبیرستان، دین "برنامه ی زندگی" تعریف می شد. پس می توان چنین برداشت که اگر دین و مذهبی باشد، با هدف تقویت اخلاق و بعد روحانی زندگی انسان است‌. بنابراین آنچه باید تبلیغ شده و آموزش داده شود گرایش به خوبی ها و دوری از بدی هاست. اما آنچه در حال حاضر در جامعه ی ما جاریست تبلیغ غیر عقلانی شهادت است. گویا انسان وقتی زنده است نمی تواند چندان ارزشمند باشد و جان، باری گران و آلوده است که می باید آن را از دوش افکند. نفوذ این تفکر در بین عوام پیداست. معمولا نمی شنویم که حسرت کسی را به این دلیل که گشاده روست یا زبانش به دروغ و غیبت و چاپلوسی نمی چرخد داشته باشند. اما هنگامی که سخن از شهیدی به میان آید گفتارشان حسرت بار است. چندی پیش نوشته ای در تلگرام به دستم رسید که در آن نویسنده کوشیده بود با الگو گرفتن از شهدای موسوم به "مدافع حرم" که متولد دهه ی ۷۰ بوده اند حس شرمندگی را به همسالان این شهیدان القا کند. بی آنکه در نظر بدارد مقایسه، سرکوفت و القای حسّ شرم برای یک نوجوان و جوان چه سمّ مهلکی است و اصلا چرا باید جوان ایرانی از اینکه زنده است و زندگی می کند شرمنده باشد.

     در یک مکتب و عقیده ی درست و عقلانی، ریخته شدن خون و بریده شدن سر نمی تواند یک هدف باشد. هدف نیکو زیستن است. چنین می اندیشم که اگر انسانی عمر به خودسازی و کسب کردار نیک بگذراند، در صورت لزوم به راحتی مرگ را انتخاب خواهد کرد. بی هیچ نیازی به تبلیغات! پس شایسته است که به جای معرفی کردن شهادت به فرزندان مان به عنوان یک هدف، تربیت نیکو را به آن ها هدیه کنیم. فراموش نکنیم که در نبرد ۸ ساله ی ایران و عراق جبهه های نبرد ایران را کسانی اداره کردند که تولد و رشد و بالندگی شان به تمامی در عصر پهلوی واقع شده بود. رژیمی که با سخنانی به دور از انصاف و عدالت و گاه با ادبیاتی زننده از جانب حاکم های فعلی رد می شود. و در دوران حیاتش وطن تابلوی تبلیغات دینی و به ویژه شهادت نبود. همچنین در نظر بداریم که آخوند همواره از پیشروان تبلیغ شهادت بوده است. اما اگر نسبت آخوندهایی را که در سال های اخیر در نبرد سوریه شرکت کرده و کشته شده اند به هزاران آخوندی که در کشور داریم حساب کنیم حاصل تقریبا برابر با صفر است.

     چندی پیش خبرگزاری ها از اشتغال ۱۸۰۰ آخوند در وزارت نفت خبر دادند. خبرگزاری تابناک خواستار پاسخگویی مسئولان مربوط به این پرسش شد که  آخوندها و آن هم به این تعداد دقیقا در وزارت نفت چه می کنند؟ همانطور که انتظار می رفت هیچ پاسخی از سوی هیچ نهاد و مقامی به این پرسش داده نشد. قطعا حقوق نسبتا مناسبی که وزارت نفت به کارکنانش می پردازد در وضعیت امروز ایران غنیمت است. پس شربت شهادت هرچقدر شیرین باشد نمی تواند این مدعیان لاف زن را از جیفه ی دنیا جدا کرده، راهی سوریه و عراق کند و به رویارویی با مردان بزرگ اندام کوچک مغزی بفرستد که برای خشنودی خدایشان سر می برند.

                                                                       محبوبه عرب


یادداشت های بازدیدکنندگان

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/15 ساعت 05:26:56
شورای گرمدره که گفته مسولان چون دیدن گرمدره ای ها شایستگی دارن دهستان را دادن به گرمدره حتمن یکی از دلایل احراز شایستگی شان همین رهاکردن فاضلابشان در رودخانه است!! واقعا که... این همه خودشیفتگی باهیچ مترومعیاری قابل سنجش نیست!شرم تان باد

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/15 ساعت 05:48:08
تشکر اقای شاهسون که اساسی ترین واورژانسی ترین بحران حاشیه نشینان زاینده رود را به قلم زیبایتان نوشتیدما هم به نوبه خودمون تواین کمپینگ با شما ورجبعلی همراه هستیم ...نه به الوده کردن اب شرب زاینده رود

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/15 ساعت 17:29:15
اهالی روستای مارکده و مخصوصا بانوان روستای مارکده بر خود ببالید بخاطر وجود بانوی فرهیخته ای چون خانم عرب. امیدوارم این تفکر نقادانه در بین مردم روستا و مخصوصا بانوان روستا و روستاهای اطراف تکثیر شود. کیفیتی که در تربیت فرزند توسط بانوی چون خانم عرب وجود داره رو با کیفیت مادری که هر چه به نام دین بر او خوانده می شود دربست میپذیرد مقایسه کنید. هیچگاه از چنین زنی فرزندی با تفکر نقاد بوجود نخواهد آمد مگر به همت خود فرزند.

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/15 ساعت 17:38:54
موضوعی، مدتی است ذهن من و مشغول کرده اما چون سواد کافی ندارم امیدوارم جناب شاهسون یا... مداقه ای در این زمینه کرده مطلب در خوری ارائه دهند. یکی از ویژگی ها توسعه و مدرن شدن جامعه گرایش به فردیت است. از مهمترین ویژگی این موضوع همانی است که هر کس دنبال حداکثر کردن سود خود سود جامعه و در نهایت ثروث جامعه را حداکثر خواهد کرد. اما جنبه های منفی آن مخصوصا زمانی که در حالت افراطی به خود خواهی میگراید آثار زیان باری وجود دارد. در ایرنا نیز و مخصوصا در نسل جوان این گرایش به فردیت مشاهده می شود. در ملل فرنگ برای کاهش اثرات خارجی منفی این گرایش آموزش های در سطح مدارس وجود دارد از جمله اینکه به کودکان و نوجوانان آموزش می دهد سود حداکثری خود را در راستای منافع جامعه بجویند یا اخلاقیات و مخصوصا گفتگو و پذیرش انتفاد رو آموزش می دهند. در فرانسه تمکز زیادی برای افزایش توانایی های کودکان در کارهای جمعی وجود دارد. در واقع به طور کلی هدف بهره از منافع فرد گرایی با کم کردن اثرات منفی آن است. اما آنچه در ایران مشاهده می شود گرایش زیاد به فرد گرایی با آثار عدم تحمل دیگری و... هست. لطفا در این خصوص مطلبی بنویسید

نویسنده محمدعلی شاهسون در تاریخ 1397/11/16 ساعت 01:25:04
همشهری عزیز و گرامی سلام، نوشته اید فرد گرایی همانی است که هرکس دنبال حداکثر کردن سود خود و... من از این جمله شما این گونه می¬فهمم که که شما فرد گرایی را در فعالیت اقتصادی می¬بینید. نمی¬دانم این برداشت من چه مقدار درست است. ولی فرد گرایی که در مکاتب و فلسفه¬های غربی مطرح است و مردم جامعه¬های غربی هم اغلب با این شیوه می¬زیند بیشتر یک دیدگاه فلسفی اخلاقی سیاسی است که قدری با نظر شما متفاوت است. اگر دوست دارید بنویسید چه چیز می-خواهید که الآن ندارید و چه چیز نمی¬خواهید که الآن دارید؟ تا من منظور شما را بهتر بفهمم.

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/16 ساعت 14:38:08
سپاس از جناب شاهسون. البته دوست دارم نظر خانم عرب رو نیز در این خصوص جویا بشم. آنچه مد نظر من هست از نوع چه باید بکنیم هست. مواردی مطرح شده توسط حضرت عالی و همچنین موضوع مطرحی من از دید اقتصادی موضوع در باب فردگرایی در جوامع توسعه یافته و ورود این تفکر به ایران و گستردگی هر روزه آن، در کنار فوایدی که مرتتب آن هست جوانب منفی هم دارد. سوال من این هست که در غیاب توجه آموزش و پرورش(احتمالا به خاطر عدم به رسمیت شناختن فرد گرایی و مذموم شمردن آن) به موضوع فرد گرایی چگونه می توان ضمن تقویت جوانب مثبت آن با آموزش های کافی از اثرات منفی آن کاست؟همگام شدن با تغییرات جهانی و با توجه به منفعل بودن حاکمیت به نظر لازم است خانواده های ایرانی مسئولیت سنگینتری در این قبل را برای خود قائل باشند. 
در ضمن فرد گرایی در مباحث اقتصادی فرای نگاه فلسفی و اخلاقی سیاسی آن از مبنای تئوریک قوی در راستای حداکثر کردن سود و ثروت جامعه و به تبع آن مسائلی همچون رفاه جامعه و بهرمندی تمام جامعه از سر ریز های مرتبط با آن دارد. با تشکر

نویسنده محبوبه عرب در تاریخ 1397/11/17 ساعت 02:04:35
با سلام.همشهری گرامی که دیدگاه مرا خواستارید، متاسفانه در رابطه با موضوعی که طرح نمودید دانش و آگاهی من بسیار ناچیز است و خود را در این زمینه صاحب نظر نمی دانم.اگر مطلبی در این باره از سوی شما یا مدیر سایت منتشر شود خواننده و یادگیرنده خواهم بود.

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/18 ساعت 06:16:05
افرادی که به هرشکل وبه هرنحوی تواین روستا دست اندرکارند ومسئولیتی دارند چه دهیار چه شوراها وچه اونایی که مسوولیتی جزیی تر دارند در حوزه ورزش وبسیج ومخابرات پست بانک واموراب فاضلاب ودیگربخش ها اگه دلشون میخواد یه چکیده ای از کارهاشون را تواین روزها که تقارن داره باچهل سالگی انقلاب اسلامی ارائه بدن به سمع مردم برسانن تا مردم بدونند چندمرده حلاج بوده اند چه قول هایی دادن چقدرشون اجرایی شد چقدرتوانایی داشتن می پرسم یعنی مردم حق ندارن سالی یکبار سرازکار مسولانشون دربیارن!!!؟مردم باید ولازمه اینا را بدونن تا اونایی که کم کاری یا سهل انگاری کردن را خلع مسولیت کنن!!بفرستنشون دنبال کارهای شخصی شون چون مسول شدن توجامعه وسری توسرا دراوردن وادعایی داشتن فقط این نیست که یه پیشوند وپسوند به اسمش اضافه کنه طرف بگه من شورا یم یا من فلان مسول ام/ رزومه و کارنامه قابل قبولی هم میخواد که اینو مردم بواسطه کارهاشون که انجام شده نظرمیدن...

نویسنده Anonymous در تاریخ 1397/11/19 ساعت 14:44:53
یعنی دهستان زرین خدمات شاشی ارائه می دهد؟

نویسنده زردترازدهشان! در تاریخ 1397/11/20 ساعت 04:40:54
چه نام هماهنگی هم برای دهشون برگزیدن یعنی مگه زردتر وزرین تر از این فاضلاب هم داریم آیا!!؟ این حجم از هوش وذکاوت وهوشمندانه نام برا ده شون انتخاب کردن هم جای بسی تآمل وشوربختی دارد یعنی کاری کردن کارستانا! که همه چی بهم بخوره باهم جورباشه!! به این معادله" زردتوزرد" توجه کنید ده زرین گرمدره+فاضلاب زردتر شان= با توزرد ازاب درامدن انسانیت و وجدانشان!!!!



کلیه حقوق این سایت متلعق به روستای مارکده می باشد